sluta bråka guiden

är du i ett förhållande där det bråkas mycket? ofta om samma saker? här är då 3 tips för dig/er som par att få slut på allt bråkande.


1. FÅ DISTANS TILL SITUATIONEN

Handen på hjärtat, har ni haft samma typ av tjafs förut? Antagligen. Ofta reagerar man på bråk på samma sätt gång på gång tex: smälla i dörren eller slänga på luren. det gäller det att bryta mönstret genom att stanna upp och se på situationen utifrån. Det gör du genom att tänka igenom vad som brukar hända i den här typen av situation när jag gör som jag brukar? Vad vill jag ska hända i stället? Och hur ska jag få det att hända?

2. FÖRKLARA DINA KÄNSLOR
När ni sedan ska prata om det som hänt, släng inte bara ur dig anklagelser om vad han/hon har gjort för fel. Beskriv i stället situationen och framförallt, hur den fått dig att känna. Var så konkret som möjligt, Till exempel: ”När du kom hem sent trots att vi hade bestämt träff, blev jag besviken. Jag hade hoppats att vi skulle ha en mysig kväll”. Genom att vända på saken och beskriva dina känslor så här, undviker du att han/hon går i försvarställning.

3. LYSSNA PÅ HONOM/HENNE
Ilskan gör lätt att du vägrar låta honom/henne tala till punkt, därför är risken för missförstånd stor. Knepet är att försöka lyssna på vad han har att säga, även om det är svårt. Genom att lyssna på honom/henne har du lättare att förstå hur han/yhon tänkte och får en större förståelse för varför det blev som det blev. Då blir det lättare för er att närma er varandra.


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback